måndag 12 april 2021

Äntligen Pb!

Det satt hårt inne, men idag bräckte jag äntligen mitt pb på abborre. 

Åkte ut till favoritsjön där jag förra veckan hade kanonfiske och tangerade mitt c:a 55 år gamla pb på 1 kg. Idag var det runt 6 grader i luften, 5 grader i vattnet, mulet och lite byig nordvästlig vind.

Fiskade av de vanliga ställena, inledningsvis utan resultat, ända tills jag kom till en vassvik som sakta sluttar mot 6-10 meter. Jag såg en del spridda ekon på 5-7 meter och eftersom det blåste friskt så ankrade jag. Efter ett par kast med min favoritjigg Pulse Shad så hakade det på den minsta gös jag någonsin fått, runt 3 hg. I kastet efter small det till ordentligt och nu trodde jag det var en större gös, men efter några vevtag kändes det mer som en abborre. Det visade sig att jag hade rätt och när den gled in i håven så var det ingen tvekan att det var nytt pb. Mitt nya pb är nu 1 260 gram och 42 cm. 


Lite senare, intill en djuprygg som löper ut från en liten kobbe, så fick jag sedan två gösar på c:a 1,5 kg. Så det verkar som att gösen är på gång, det brukar vara rätt bra gösfiske i denna sjö tidigt på våren. Jag har hittills inte fått någon riktigt stor, den största vägde strax under 3 kg, men jag har heller aldrig fiskat riktat efter gös. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...