tisdag 27 april 2021

Kiloborre igen!

Paddlade ut i strålande sol, runt 5 grader i luften och 6 grader i vattnet. Första timmarna hände inget förutom några försiktiga pet.

Ankrade så småningom intill en grundrygg som sakta sluttar ner mot 6-8 meter. Har fiskat en hel del där tidigare men aldrig fått annat än småabborrar och någon enstaka liten gädda. Satte på en Stanley the Stickleback, den nya lite större varianten, och efter ett par kast högg den första lilla abborren och några kast senare kom nästa 200-grammare upp.

 Tänkte att det antagligen var ett stim med mindre abborrar, men efter ytterligare några kast sög det i rejält alldeles under kajaken. När fisken kom i till ytan såg jag direkt att det var en kilosabborre. Vågen visade att den t o m var lite över, 1 120 g och 42 cm lång och därmed min näst tyngsta abborre.


Jag har alltså i tre års tid försökt slå mitt urgamla abborr-pb, utan framgång. Och nu, på årets tre första turer, så tangerar jag pb på första turen, på andra turen slår jag mitt pb och nu på tredje turen får jag ytterligare en över kilot. Året kunde inte börja bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...