torsdag 1 april 2021

Premiär -21

Årets premiärtur skedde i strålande sol, 4 grader i luften och mellan 4-5 grader i vattnet och frisk vind. Testade mitt nya fleeceunderställ, ett 260 grams one piece, som verkligen höll mig varm under torrdräkten.

Första timmen hände ingenting, men när jag kom till ett sund där jag då och då haft rätt bra fiske, så verkade det som att alla större abborrhonor hade samlats på c: 3-4 meters djup i detta sund. 

Under 45 minuters fiske fick sammanlagt runt 15 abborrar, de flesta mellan 5-7 hg med två toppfiskar på 780 g resp. 1 kg prick, tangerat pb för min del. Det är mitt absolut bästa abborrfiske någonsin Alla högg på en långsamt sjunkande 9 cm Shadow Rap som jag twitchade hem med 4-5 sek långa pauser. 

Har skaffat en liten sump att lägga fångsten i så att jag kan snabbt kan fortsätta att fiska när abborren är på hugget och sedan mäta/väga i lugn och ro. Tyvärr gjorde jag något fel när jag fotade den största abborren på mätbrädan, så det blen ingen bra bild. Lite surt, men jag såg att kilosborren var runt 38-39 cm. Som tur var så fungerade i all fall selfien med kilosborren.


Testade också den nya ekolodsmonteringen och den fungerade över förväntan. Tidigare hade jag ekolodet i en väska på durken framför mig, men med ekolodet placerat på sidopontonen så får jag mer utrymme i kajaken.

Ett annat inköp jag testade idag var en "manuell power pole" jag köpte i vintras. Också den fungerade över förväntan, den går perfekt genom plastöglan i ankartrolleyn och håller verkligen kajaken stilla om det är mjuk botten och upp till 2 meter djupt. Otroligt smidigt istället för att ankra. 


Det var också premiär för mitt nya Bite of Bleak-spö. Det är en sann dröm att fiska med, det är lätt och balanseras perfekt av den lilla NASCI-rullen jag parat ihop det med. Spöt passar perfekt att twitcha med och det superkorta bakhandtaget gör det lätt att arbeta med spöt även när man som jag sitter ner i kajaken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...