torsdag 26 december 2019

Kajakfiske

När jag gick i pension för drygt ett år sedan så funderade jag länge på hur jag skulle bedriva mitt fiske framöver. Eftersom jag bor i Stockholmsområdet så handlar fisket för min del i huvudsak om gädda, abborre och gös.

Någon båt har jag inte haft på många år och landfiske kändes inte som något bra alternativ. Samtidigt var jag tveksam till att lägga ned allt det arbete och alla de pengar som en sjysst fiskebåt för med sig och kostar.

Jag hade sett på nätet och i fisketidningar att kajakfiske börjar komma mer och mer i Sverige och eftersom frugan och jag gillar att paddla så började jag fundera på om det skulle kunna vara ett alternativ.

Efter lite googlingar insåg jag att det inte var så lätt att hitta en kajak som funkar både för paddelturer för två personer med lite packning och som fiskekajak för en person.

Till slut kom jag in på en hemsida för uppblåsbara kajaker och där fanns flera modeller avsedda för två personer. Det kanske skulle kunna vara något tänkte jag, men hur är det med kvaliten och hur funkar gummibåtar ihop med vassa krokar?

Efter lite mer googlingar började mina farhågor att minska. En högkvalitativ luftkajak passar mycket bra till fiske och ska inte jämföras med uppblåsbara 1 000-kronors badbåtar på Jula.

Jag kollade lite recensioner på amerikanska hemsidor och hittade ett märke som fick många lovord och också har en återförsäljare som ligger strax utanför Stockholm. Det bästa var att jag kunde få möjlighet att provpaddla kajaken innan köp, vilket var en stor fördel. Det räckte sedan med 100 meters provpaddling så var jag frälst!

I ett kommande inlägg ska jag beskriva min kajak lite mer ingående och hur jag "kittat" den för fiske efter abborre och gädda i sjöar runt Stockholm.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...