torsdag 26 december 2019

Årets sista fisketur

För ungefär en månad sedan paddlade jag ut på årets sista fisketur. Det var gråmulet väder, 4 grader i luften och 4,5 grader i ytvattnet så det kändes inte direkt som klassiskt abborrväder.

Å andra sidan har mitt abborrfiske i Sjön bara blivit bättre och bättre ju kallare det blivit i vattnet. Denna tydliga trend visade sig gälla också denna dag.

Körde samma taktik som veckorna innan dvs liten jigg med 7 grams skalle som tas hem med tre-fyra låååångsamma vevtag mellan droppen, och den taktiken funkade denna dag också.

Fick ett 15-tal abborrar, de flesta runt 3-4 hg, ett par strax över halvkilot och en topp på 890 gram, årsbästa på abborre och inte långt från mitt c:a 50 år gamla  pb på 1 kilo. Avslutningsvis smällde det på en bonusgös på strax över kilot, inte helt ovanligt i Sjön.



En intressant iakttagelse denna dag var att nästan alla fiskar högg på relativt grunt vatten, 2 - 4 meter, strax utanför långa vassbälten. På sådana ställen har jag under det dryga året jag hittills fiskat i Sjön i princip aldrig fått annat än gäddor i varierande storlek.

Kajaken är nu rengjord och undanstuvad i väntan på kommande säsong då jag i huvudsak kommer att fortsätta  fiska abborre i försök att knäcka mitt urgamla pb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...