torsdag 26 december 2019

Lite om mig


Jag har fiskat sedan barnsben och under åren som gått så har jag sysslat med många olika fiskesätt, allt från pimpel efter abborre, angling eftet gädda, mete efter mört, braxen, id och andra vitfiskar, till flugfiske efter regnbåge och öring.

Alla fiskesätt har haft sin tjusning men det jag alltid kommit tillbaka till är spinnfiske efter gädda. Mina mest intensiva fiskeperioder var åren direkt efter att handredskapsfisket blev fritt längs med ostkusten. Under de första åren efter fria fisket fick jag och min fiskekompis en och annan 10-plussare samt många mellan 5 - 8 kg i vattnen kring Trosa, Dalarö, Värtan och Furusund. Största gäddan fick jag en tidigt vårdag i Himmerfjärden utanför Nynäshamn, 15,5 kg vägde den.

Tyvärr tvärdog ju gäddfisket i skärgården i mitten av 90-talet och detta, tillsammans med intensiva jobbperioder och familjebildning, gjorde att fisket hamnade lite i skymundan under ett antal år. Men jag tänkte hela tiden att jag får ta upp fisket igen när jag går i pension och nu är jag där sedan drygt ett år tillbaka.

Under året som gått har jag främst fiskat abborre från kajak och under 2020 kommer jag i princip rikta in mig helt på abborre i ett försök att slå mitt över 50 år gamla PB, 1 kg.

På denna blogg kan du följa mina tappra försök framöver och den första rapporten är från 2019 års sista fisketur som resulterade i årsbästa på abborre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...