måndag 2 september 2024

Hösten på ingång - nya grejjer

Nu är hösten på ingång så smått och jag har gjort några nya inköp inför kommande bataljer med hemmasjöns storabborrar...

Budade hem min första DC-rulle, en Shimano SLX DC 71 HG, på Tradera. DC betyder att rullen har ett litet digitalt chip som övervakar och bromsar spolen. Tänkte ha rullen till cranks och andra wobblers som väger ganska lite i förhållande till luftmotståndet.

Testade rullen förr-förra veckan tillsammans med ett nyinköpt Shimano SLX Casting 7-15 g men blev inte riktigt vän varken med rullen eller spöt. Fick bl a ett skatbo från helvetet så att jag var tvungen att kapa av lina för att reda ut härvan. Använde en 0,25 mm nylonlina (Stroft LS), vet inte om det var en bidragande orsak. Har samma lina på min Daiwarulle och där fungerar det hyfsat. Har nu bytt till flätlina, Berkley Sick Braid 0,12. 

Shimanospöt visade sig vara grymt underklassat och på tok för toppigt för min smak, så jag sålde det omgående på Tradera. Jag provar nu att para ihop rullen med mitt Bass One XT-spö istället, får se om den kombon känns bättre...

Köpte också en ny premium haspelrulle, en Shimano Stradic FM 1000, passade på när XXL hade extrapris. Rullen känns fantastiskt lätt och fin och jag parar ihop den med ett nyinköpt spö, ett Savage Gear Revenge SG6 Light Game 7' 5-18g. På den rullen spolade jag på en ny lina från Westin W6 i dimensionen 0,128 mm (PE 6). Linan  är tunnare än många andra linor jag testat med samma dimension och jag hade ett litet helvete att skarva ihop linan med FC-tafsen. Vet inte om det hade med linan att göra eller om jag hade en dålig dag. Gjorde ett antal försök med min vanliga Albertoknut, men den bara gled upp. Till slut testade jag med en Albrightknut och den fungerade.

(Måste bara nämna en otroligt irriterande sak avseende haspelrullen, nämligen spolens löjligt stora linkapacitet. 135 m 0,128 mm flätlina var inte i närheten av att fylla spolen, vilket är otroligt irriterande på en 1 000-rulle som ju är avsedd för lätt fiske med tunna linor. Tyvärr är detta med onödigt djupa spolar rätt vanligt, men likafullt irriterande!)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Högsommardag i september

Hemmasjön i strålande högsommarvärme - dryga 20 grader i luften, strålande sol, 18-20 grader i vattnet och svag-måttlig SO vind. Idag kände ...