torsdag 23 november 2023

Säsongen över

Nu har isarna här i Stockholmstrakten börjat lägga sig längs med stränderna, så nu är säsongen definitivt över för min del. Möjligen ger jag mig ut på någon havsöringstur i december, förra året blev det ingen sådan tur alls.

Rengjorde kajaken idag och ställde den på tork i garaget. Kan konstatera att efter sex säsonger så fick jag i våras för första gången lite "pyspunka". 

Jag upptäckte det när ena sidan av kajaken började tappa lite luft efter några dagar i uppblåst tillstånd i garaget. När jag sprutade såpvatten över sidorna så började det genast bubbla över två små hål med någon decimeters mellanrum på en sidan. Jag lagade hålen med lagningskitet som kom med kajaken och sedan dess håller den tätt igen.


Året säsong bjöd på nytt PB vad gäller abborrar över kilot, sammanlagt sju stycken, varav sex på de sju sista turerna. Alla abborrar fick jag i hemmasjön och de mest fångstgivande betena var framför allt SG Vib Blade, men också Illex Deracoup. 

Kiloborrarna fick jag på tre specifika platser i sjön; grundryggen utanför gamla hemmaviken, abborrsundet samt norra udden utanför norra ön.

Gjorde på vårkanten också en liten resa till Portugal för att hälsa på min gamla fiskepolare. Givetvis blev det ett par dagars fiske i ett stort vattenmagasin. Med hjälp av en guide så fick vi upp sammanlagt runt ett tiotal bassar och jag lyckades också fånga en mindre karp. 

Fiske i några andra sjöar i Stockholmstrakten blev det inte så mycket med, den enda gången jag fiskade i en annan sjö var i Tyresö-Flaten. Enda resultatet där blev några smågäddor.

Nästa år blir det sannolikt en del fiske i skärgården runt Nynäshamn, och då också en del gäddfiske. Ska bli spännande att se hur det blir!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trög dag

Har varit och är en osedvanlig kall april, minusgrader på nätterna och 3-4 grader på dagarna.  Hemmasjön igen idag. Soligt, SV måttlig vind,...