tisdag 14 november 2023

Kallväder och kiloborre

Hemmasjön, mulet, NO vind, 4 m/s, 2 grader i luften och lite drygt 5 grader i vattnet.

Trög dag, de senaste veckornas huggbonanza verkar ha upphört nu. Om det beror på att abborrarna är köldstela och inte så huggvilliga längre eller om de har spridit ut sig och förflyttat sig ut mot djupare vatten vet jag inte. 

Gäddorna verkade dock mer på hugget, fick 4-5 gäddor mellan 1-2 kg. Ett par mindre abborrar förbarmade sig också över mina beten (provade alla möjliga olika betestyper, men Vib Blade och Illex Deracoup var vad de högg på).

När jag paddlade hemåt stannade jag till för andra gången i Abborrsundet. Kände direkt några hugg och fick upp en 3 hg borre följt av en kilogädda. Strax efter small det på en rejäl fisk och upp kom en borre på 41 cm och 1 090 g!


När jag fortsatte att paddla hemåt kom det lite snöflingor och när jag tog upp kajaken så bildades ett ispansar på sidorna. Detta indikerar att dagens tur kanske var årets sista...men man vet aldrig....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trög dag

Har varit och är en osedvanlig kall april, minusgrader på nätterna och 3-4 grader på dagarna.  Hemmasjön igen idag. Soligt, SV måttlig vind,...