måndag 5 september 2022

Storgädda

Har inte blivit mycket fiske i sommar, men idag var det äntligen dags igen. Åkte som vanligt ut till hemmasjön, 10 -15 grader i luften, växlande molnighet och runt 16 grader i vattnet.

Tyvärr var abborrarna inte alls på hugget, kanske för varmt i vattnet fortfarande vilket jag misstänker innebär att de större abborrarna är utspridda i pelagialen och svåra att hitta. 

Senare på eftermiddagen fick jag dock ett ordentligt hugg på min lilla SG Vib Blade och jag kände direkt att det var en rejäl gädda. Det blev en lång kamp på abborrgrejjerna och mot slutet så simmade gäddan flera varv runt kajaken och fastnade slutligen i ankarlinan. Men då var fisken så trött att jag kunde ta ett stadigt gälgrepp och lyfta in den i kajaken.



7,88 kg vägde den, det var länge sedan jag fick en så stor gädda och det är den största jag hittills fått i denna sjö. Givetvis fick den simma tillbaka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...