fredag 29 juli 2022

Sommarabborrar

En härlig sommardag på hemmajön som startade med sol, spegelblank vattenyta och c:a 20 grader både i vattnet och i luften.

Dagen till ära så premiärfiskade jag med mitt nya multispö, Shimano Bass One XT 7-21 g. Tillsammans med Revo ALX-rullen och ny 0.15 flätlina så var det en kanonkombo som passar perfekt för de hårdbeten jag vanligtvis använder.

Började som vanligt vid grundryggen utanför hemmaviken och efter en kvart så small det på en rejäl fisk som jag genast kände var en hygglig gädda. Efter en segdragen kamp kunde jag ta gälgrepp och snabbt släppa tillbaka en stadig gädda på någonstans mellan 3 och 4 kg.

Fiskade sedan på de vanliga ställena och förutom lite småabborrar så var gäddorna ordentligt på hugget trots det varma vattnet, fick flera stycken på 1-2 kg.

Till slut hakade det på en lite bättre abborre på lite drygt 5 hg och 33 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...