tisdag 17 november 2020

Bara gäddor...

Testade Magelungen idag. Såg inledningsvis helt dött ut, inte ett eko på skärmen. Hittade till slut ett rejält betesfiskstim på 10-12 meter djup. Borde finnas abborre där tänkte jag, men istället smällde det på en riktig gris till gädda.

Det var inte mycket jag kunde göra med mina lätta abborrgrejjer, gäddan gick som den ville och så fort jag försökte pressa den lite så drog den iväg med kajaken. Efter 15-20 minuter började den tröttna och jag fick äntligen in den till kajaken.

Gäddan var en bra bit över metern, rejält grov över ryggen och jag gissar att den vägde någonstans runt 10 kg. Jag såg att kroken satt väldigt löst och jag tänkte att jag får bara en chans att ta ett gälgrepp. Precis när jag höll på att föra in fingrarna bakom gällocket så gjorde gäddan ett kast så att jag tappade taget och samtidigt lossnade kroken. Retfullt långsamt gled gäddan iväg och försvann ner i djupet med en lätt stjärtviftning och jag kunde bara lyfta på kepsen och tacka för en god kamp.

Paddlade vidare och hittade ett nytt betesfiskstim några hundra meter längre bort, ganska nära land men också på 10 meters djup. Efter några kast med jiggen small det på en gädda igen. Den tog inte mer än 5-6 minutet att få in till kajaken och denna gång missade jag inte gälgreppet, utan kunde lyfta in en uppskattningsvis 5-kilos gädda och ta ett snabbt foto innan den fick simma vidare.

Sen hände det inte mer, inte en enda abborre fick jag, inte ens ett pet. Jag kanske får gå över till gäddfiske istället, det verkar jag ju vara betydligt bättre på....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...