fredag 4 september 2020

Uselt fiske

Alltså det här med sommarfisket efter abborre har jag nästan helt gett upp, det verkar helt hopplöst i Stockholmssjöarna. Körde ett pass i Magelungen förra veckan och lyckades peta upp en decimeterlång borre och ett par smågäddor.

Gjorde ett nytt försök i favoritsjön och var ute tidigt (nåja...vid halvåttatiden, vilket är tidigt för mig...). Kändes som rätt bra yttre förhållanden, svag vind (blir mer lättfiskad från kajaken då), mulet och lite lätt regn, 17-18 grader i vattnet. Paddlade runt hela sjön och provade alla möjliga ställen, men koncentrerade mig på ställen där det verkade finnas gott om betesfisk.

Men trots att det på ekolodet såg ut som på bilden nedan på många ställen så var allt jag fick ett par 100-grams abborrar och så förstås ett flertal av dessa evinnerliga smågäddor. Jag provade verkligen med alla typer av drag och färger, men inget hjälpte. Till slut började jag undra om det jag såg på ekolodet inte alls var fisk utan något annat, ingen aning om vad i så fall...så efter ett tag började jag fiska på helt andra ställen, men det gick inte bättre det heller.

Ibland, eller ganska ofta för min del, är abborrfiske så in i h-e frustrerande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...