onsdag 30 september 2020

Nostalgifiske

Har länge tänkt prova att fiska abborre i skärgården och när väderleksprognosen visade på soligt väder och svaga vindar så slog jag till. 

Åkte ut till Gålö och sjösatte kajaken i Badhusviken. Tanken var att fiska mig bort mot och in i Askviken. Det är verkligen nostalgiska vatten för min del. Jag fiskade mycket runt Gålö från land när jag var ung, i början av 70-talet. På den tiden, innan fria fisket, gällde Stockholms stads fiskekort runt Gålö och det var ganska begränsade områden som ingick i fiskekortet.

Vad gäller Askviken vill jag minnas att fiske endast var tillåtet under februari och då var det angling som gällde. Det gällde att vara ute i god tid på premiären den 1 februari för att få de bästa platserna, så vi brukade tvingade upp fiskekompisens pappa mitt i natten för att få skjuts. Vill minnas att vi fick rätt hyggliga gäddor och min fiskekompis fick några ordentliga lakar, uppemot 4 kilo vägde den största om jag minns rätt.

Dagens fiske däremot var inte mycket att skriva hem om. Under sju timmars idogt fiskande både i Askviken och öarna utanför kände jag inte ett nafs. Jag kunde inte ens se någon betesfisk på lodet, det enda liv som fanns i vattnet var miljoner små maneter.

Det var trots allt en härlig dag, men vad gäller abborrfiske tror jag att jag framöver fortsätter att hålla mig till insjöar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...