tisdag 5 maj 2020

Vårabborre

Har varit ute ett par gånger under april med klent resultat vad gäller abborre. Har fått några små samt ett par gösar (den största på c:a 2 kg) och ett par gäddsnipor.

Idag var det mulet, c:a 10 grader i luften och mellan 7,5 och 9 grader i vattnet. Första timmarna hände absolut ingenting, jag såg alla möjliga ekon på alla möjliga djup och vid några tillfällen sprätter det småfisk i vattenytan, men jag kände inte minsta nafs trots ideliga betes- och färgbyten.

Men så till slut, efter många timmars fiske, så smällde det på en fisk på favoritjiggen Pulse Shad. Fisken spjärnade emot rätt ordentligt, ett tag trodde jag det var en gös, men inne vid båtkanten såg jag att det var en hygglig abborre. 

En snabb mätning och vägning innan den fick simma tillbaka visade 570 gram och 34 cm. Strax efteråt fick jag en abborre till, dock betydligt mindre. Det var allt som hände denna dag, men jag var rätt nöjd ändå när jag paddlade hemåt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...