fredag 31 januari 2020

Årets premiärtur

Trots minusgrader under natten så chansade jag på att åka ut till favoritsjön igår för årets första fisketur. Jag gjorde en liknande chansning för två veckor sedan, men då låg det is över hela sjön.

Igår var det dock öppet vatten, inte över hela sjön men tillräckligt för att sjösätta kajaken för några timmars abborrfiske. Det var c:a 2 grader i luften och ytvattentemperaturen skiftade mellan 0,7 och 1,2 grader.

Det var total stiltje så ibland var det svårt att se var det låg nattgammal is, det hände flera gånger att draget slog i det tunna istäcket eller att jag med ett kraschande ljud paddlade rakt in i isen.


Redan i fjärde kastet hakade det på en vinterstel abborre på 420 gram och någon timme senare ytterligare en abborre som var ännu mindre. Båda fiskarna högg vid en utskjutande udde på c:a 3-4 meters djup.

På ekolodet såg jag en del "bulor" med betesfisk på lite djupare vatten, på ungefär 6-8 meters djup, men trots idogt jiggande kring stimmen så kände jag inte ett nafs där.

I år tänkte jag börja mäta mina abborrar, i alla fall de lite större, så för skojs skull började jag med 4-hektosfisken, 31 cm ungefär var den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...