måndag 27 juni 2022

Årets första kilosborre

Alltså vad är det som händer??! Plötsligt så får jag i hemmasjön fina abborrar i värsta högsommarvärmen - stekande sol, 28 grader i luften och 23-24 grader i vattnet - och så får jag direkt på förmiddagen en 42:a abborre på 1 kg prick vid djupryggen utanför hemmaviken.

På väg hem senare på eftermiddagen så stannade jag till på samma djuprygg igen och får då en till fin abborre på 720 g.


Jag förstår ingenting, jag har ju tidigare aldrig fått någon vettig borre i någon Stockholmssjö under sommaren.... jag fiskar ju på ungefär samma sätt som tidigare, den enda skillnad jag kommer på är att jag möjligen fiskar något snäpp djupare än tidigare, ner mot 6-7 meter mot 4-5 meter tidigare. Och så fiskar jag sedan i höstas förra året i princip bara med olika bladebeten och spinnerbaits istället för jigg som jag tidigare använt till nästan 100 procent. Har dock svårt att tro att det kan göra så stor skillnad, får väl se om trenden håller i sig eller om det varit rena lumpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...