lördag 20 november 2021

Fiskeåret 2021 i retrospektiv

Enligt väderprognosen ska temperaturen sjunka ner mot noll nästa vecka så nu sjunger nog årets fiskesäsong på sista versen för min del, så jag passade idag på att rengöra kajaken ordentligt inför vintervilan. 



Det har varit ett fantastiskt fiskeår med mina mått mätt. Efter att under flera års tid jagat nytt abborr-pb (det gamla låg på 1 kg prick och togs för över 50 år sedan) och fått flera som legat retfullt nära kilostrecket, så fick jag i år tre stycken över kilot, den största på 1 260 gram. Alla i samma sjö, den jag kallar hemmasjön trots att den ligger en bit bort.

Året har bjudit på såväl toppar som dalar. Sommarkoden har jag ännu inte knäckt i Stockholmssjöarna, juni, juli och augusti har som vanligt varit helt hopplösa. 

Vår- och höstfisket har däremot bjudit på några riktiga toppar. 
Förutom den turen då jag äntligen fick pb, så är det tre turer som etsat sig fast i minnet.

Den första var på årets premiärtur den 1 april då jag hamnade i ett stim med galna abborrar och under c:a 45 minuter fick ett 15-tal abborrar mellan 500 gram och 1 kg, alla på Shadow Rap.

Den andra var en tre dagars gäddfisketur vi gjorde till Lappland. Efter två dagars resultatlöst gäddfiske så gav vi upp och tog fram abborrgrejjerna istället. Det resulterade i det häftigaste abborrfisket vi någonsin varit med om då vi under några timmar fick minst ett 50-tal fiskar mellan 300 och 900 gram, de flesta runt 600-800 gram.

Den tredje minnesvärda turen var nu i höstas i hemmasjön. På två olika ställen i sjön fick jag sammanlagt ett 10-tal abborrar mellan 300 och drygt 700 gram, samtliga på SG Vib Blade 14.5 g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...