torsdag 7 oktober 2021

Redo för morgondagens fisketur

I morgon tänkte jag komma iväg lite tidigare än normalt, så i kväll har jag förberett och gjort klart så att det bara är att packa in allt i bilen och åka iväg.

När jag är ute efter abborre, vilket är mitt huvudsakliga fiske sedan flera år, så består min packning, förutom kajak, åror och kajakstol, av följande:

  • Två haspelspön
  • Westin håv
  • Paddelskor alt. stövlar i neopren beroende på säsong
  • Mushroomankare och drivankare
  • Garmin Striker 5cv ekolod m. batteri i en Rebellcell batteriväska
  • Berkley fiskeväska innehållande beteslådor, kniv, sax, våg och div. småplock
  • Stor plastback innehållande bl a flytväst, IKEA-kasse, mätbräda, en manuell och en eldriven pump, spöhållare, vågnät, litet keepnet, m m
  • Dry bag som innehåller lite olika saker beroende på säsong, t ex extratröja, vantar, mössa, regnkläder etc.
  • Liten väska med vatten, kaffe,  äggmackor och en chokladkaka eller liknande
  • När vattentemperaturen närmar sig 10 grader så åker torrdräkten med

När jag för några år sedan på allvar började fiska riktat efter abborre så hade jag bara några gamla UL-utrustningar från 70-och 80-talet. Nu har jag hunnit samla på mig lite mer moderna spön och rullar och favoritutrustningarna just nu är:

  • Perchzilla 7 fot, 4-18 gram parad med en (sprillans ny och aldrig använd) Daiwa Fuego LT 1000 med 0.11 Spiderwire Stealth Smooth 12
  • Sweetstick Multiperch 6 fot, 4-20 gram parad med en Shimano NASCI 1000 med 0.13 Spiderwire Stealth Smooth 12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...