onsdag 13 oktober 2021

Kanondag!

En fin men lite blåsig höstdag. Kylan börjar komma nu, 4-5 grader i luften och drygt 10 grader i vattnet.

Det blev en av årets hittills bästa turer i hemmasjön. De två bästa ställena, där jag de senaste åren fått allra flest abborrar över halvkilot, levererade idag. I sundet simmade ett gäng 3-4 hg abborrar omkring och jag fick upp 3 eller 4 st. 


Grundryggen utanför hemmaviken gav inget när jag paddlade ut, men när jag paddlade hemåt så gjorde jag några snabba kast där igen och fick omgående en abborre på runt 36 cm. Under den närmaste halvtimmen fick jag sedan 4-5 feta abborrar som var i ungefär samma storlek, runt 36 cm. De två största vägde 720 resp. 760 g.

Alla fiskar togs på blå/silver SG Vib Blade 14.5 g. Jag har tidigare varit lite skeptisk till bladebeten och inte riktigt trott på dem, men efter att jag fick en 700-grammare på ett SPRO bladebete med tailsked för någon månad sedan så har jag fiskat mycket med olika bladebeten och haft bra fiske på dem. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...