onsdag 4 augusti 2021

Ny kajakstol

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så är sitsen kanske den största nackdelen med min kajak och jag har utan framgång försökt hitta en ordentlig sits som passar till kajaken.

I vintras såg jag dock att de nya Aquaglidekajakerna levereras med riktiga kajakstolar. Jag såg också att de nya kajakerna har ett antal fästen nere vid durken där det är tänkt att fästa stolen. Sådana fästen har inte de tidigare kajakerna, men jag beställde en stol i alla fall och tänkte att jag får hitta ett annat sätt att fästa stolen.

Efter lång väntan så kom äntligen stolen för ett par dagar sedan och jag gick direkt ut i garaget för att testa och fundera hur jag skulle fästa stolen. Men det visade sig att stolen inte alls behöver fästas, det är bara att pumpa upp kajaken  och trycka ner stolen där man vill ha den, så sitter den som i ett skruvstäd. 

Idag provade jag stolen för första gången under praktiskt fiske och den fungerade över förväntan. Det var en otrolig skillnad jämfört med den gamla sitsen (som egentligen var mer av en sittkudde än en sits...).

Själva fisket däremot var inget vidare, fick ett 15-tal abborrar, ingen över 200 g, och en gäddsnipa på kilot. Men så brukar mitt abborrfiske vara på sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...