fredag 8 januari 2021

Nytt år, nya prylar

Nu när det är minusgrader och det börjar bli is på småsjöarna också här i Stockholmstrakten så passar jag på att göra en förändring vad gäller ekolodsplaceringen (lodet har jag hittills haft stående i en väska framför mig mellan benen). 

Jag har köpt två olika Scottyfästen, dels ett kort "kulfäste", dels en lite längre "arm". Jag vet ännu inte vilken placering som blir bäst, det är viktigt att ekolodet inte hamnar i vägen när jag paddlar och det märker jag först på vattnet.

Till batteriet, som fram till nu legat i samma väska som lodet, har jag köpt en vattentät Rebelcell batteriväska som jag kommer stuva undan längst fram under den täckta delen av fören.

Jag har också köpt en "manuell power pole" som jag hoppas kommer effektivisera fisket. Det är helt enkelt en 240 cm lång metallpinne som man trycker ner i botten och fäster kajaken i. Eftersom jag ofta lägger kajaken på 1,5 till 2 meters djup och kastar ut över branter, hoppas jag att jag nu slipper ankra varje gång.

Här är en liten film på mina "uppgraderingar".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trög dag

Har varit och är en osedvanlig kall april, minusgrader på nätterna och 3-4 grader på dagarna.  Hemmasjön igen idag. Soligt, SV måttlig vind,...