torsdag 28 maj 2020

Försommarfiske

Förra veckans fiske blev en bomtur de luxe, inte ett hugg på nio timmars idogt fiske i favoritsjön. Kanske var alla abborrar upptagna med att säkerställa återväxten?

Gjorde ett nytt försök i förrgår. Vatten-temperaturen har stigit till 13-14 grader och sjön låg spegelblank när jag sjösatte kajaken. Det var en underbar försommar-dag med klarblå himmel och 15 grader i luften.


Jag är rätt så morgontrött och brukar normalt inte vara ute på vattnet förrän
9 -9.30, men nu var jag ute redan vid 8-tiden. Eftersom det var total stiltje tänkte jag att fisken inte skulle komma igång förrän senare på förmiddagen när det borde komma lite vind. Men redan i första vassviken på 3 meters djup fick jag den första abborren. En stund senare högg nästa i ungefär samma storlek, runt halvkilot. Båda högg på en ny jigg med rasselkula jag köpte för ett par veckor sedan, the Shit.


Paddlade vidare och fick ytterligare ett par mindre abborrar, En av dessa började plötsligt göra rejält motstånd, först trodde jag att jag initialt hade missbedömt storleken, men när den närmade sig såg jag att den satt i käften på en 2-kilosgädda. Gäddan och jag hade en kort drag-kamp intill kajaken innan gäddan släppte taget.

Sedan kom det lite vind och fisket tvärdog konstigt nog. Resten av dagen fick jag bara ett par små-gäddor.

Nu funderar jag på om jag nästa gång ska försöka komma ut ännu tidigare. Jag har hört från flera håll att det i många Stockholmssjöar är bäst abborrfiske tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Kan vara värt ett försök, jag är beredd att t o m försaka lite sömn för ett nytt PB på abborre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fin dag, uselt fiske.

Fortfarande kalla nätter och inte mer än 5-10 grader på dagarna. Trots strålande sol blåste det en kall nordlig-ostlig vind, 2-3 m/s, som på...